نور اسلام

و جن و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند

نور اسلام

و جن و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند


و پند ده که مؤمنان را پند سود بخشد (55)
و جن و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند (56)
از آنان هیچ روزیى نمى‏خواهم و نمى‏خواهم که مرا خوراک دهند (57)
خداست که خود روزى بخش نیرومند استوار است (58)سوره(51)

طبقه بندی موضوعی

حزب اللّهی کیست ؟

جمعه, ۴ فروردين ۱۳۹۶، ۰۲:۵۵ ب.ظ

1-رها شدن از ولایت طاغوت

در سوره مبارکه مائده آیه 51 داریم که : «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا»؛ اى کسانیکه ایمان آورده‏اید، «لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِیاءَ»؛ یهود و نصارى را (یهودیان و مسیحیان را) اولیاء خود نگیرید. اولیاء جمع ولى است؛ ولى از ولایت است، ولایت یعنى پیوستگى، ولى یعنى پیوسته و پیوندزده، یهود و نصارى را پیوستگان با خود نگیرید و انتخاب نکنید «بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ»؛ آنها بعضى اولیاء و بهم پیوستگان بعضى دیگر هستند. نگاه نکنید که بلوکهایشان از همدیگر جداست در معنى قرآن براى ضدیت با اصالتهاى شما همه یک جبهه هستند، «بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ»؛ بعضى هم جبهه دیگر هستند. «وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ»؛ هرکس از شما که باآنها تولى کند. تولى یعنى ولایت را پذیرفتن (از باب تفعل)، و خودش را با آنها پیوند زند و مرتبط کند، «فَإِنَّهُ مِنْهُمْ»؛ بى گمان او خود از آنان است، «إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمینَ»؛ و خدا مردمان ستمگر را هدایت نخواهد کرد.

توجه شود که منظور از پیوستگی و پذیرفتن ولایت غیر مسلمان دنباله رو شدن و مطیع شدن است . وگرنه هیچ کس نمیگوید مسلمانان با دیگر کشورها و دولتهایی که مسلمان نیستند ارتباط نداشته باشد .

 با توجه به آیه فوق و آیات دیگری که در باب نپذیرفتن ولایت طاغوت وجود دارند ضرورت هجرت و نبودن در زیر حکومت غیر الله هویدا میشود .

در آیه بعدی از همین سوره مبارکه مائده خداوند میفرماید : «فَتَرَى الَّذینَ فى قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»؛ آن کسانیکه در دلهایشان بیمارى است (بیماردلان)، آنها را مى‏بینى «یُسارِعُونَ فیهِمْ»؛ در میان جبهه دشمنان دین مى‏شتابند؛ و در شتافتن به عمق جبهه آنها قناعت نمیکنند و اگر بپرسى چرا اینقدر با دشمن دین و باکسى که مى‏دانى ضد دین است مى‏سازى و چرا با آنها ضدیت که نمى‏کنى هیچ، دوستى هم بخرج مى‏دهى در جوابت چنین گوید:

«یَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصیبَنا دائِرَهٌ»؛ مى‏گویند: مى‏ترسیم برایمان دردسرى درست شود و مى‏ترسیم اسباب زحمتى برایمان درست شود. ببینید چه کلمات آشنایى است !

خدا در جواب اینها مى‏فرماید: «فَعَسَى اللَّهُ أَنْ یَأْتِىَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ»؛ امید است که خدا پیروزى رانصیب جبهه مؤمن کند و وقتى این اتفاق میوفتد ، «فَیُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا فى أَنْفُسِهِمْ نادِمینَ»؛ آن‏وقت این بدبخت هائى که با آنها ساخته بودند پشیمان شوند. رو سیاه شوند، بگویند دیدى چه غلطى کردیم ؟ اگر مى‏دانستیم که جبهه مؤمن اینطور پیروزمند و نیرومند خواهد شد بادشمن دین و دشمن خدانمى‏ساختیم، خودمان را بى آبرو نمى‏کردیم

 

خب تا اینجا ویژگی فرد ولایت پذیر در حوزه ارتباطات خارجی بیان شد ولی در ارتباطات داخلی یک حزب اللهی چگونه است ؟

 

۲- پیوسته بودن امت مسلمان

در آیه بعدی از سوره مبارکه مائده (آیه 53) میفرماید : «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» اى کسانى که ایمان آوردید، «مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ» اگر شما از دین خود بازگردید؛ اگر این بار رسالت و مسئولیتى را که با ایمان به خدا پذیرفته بودید، از دوشتان به زمین بگذارید و آن را به سر منزل نرسانید، خیال نکنید که این بار به منزل نخواهد رسید- که این تصوّر باطلى خواهد بود- بلکه این افتخار نصیب جمعیتى دیگرى خواهد شد که این بار را بمنزل برساند؛ «من یرتد منکم عن دینه» هرکه از شما از دین خود باز گردد و مرتد شود، «فَسَوْفَ یَأْتِى اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ» یعنی خداى متعال جمعیتى را پدید خواهد آورد که خود خدا آنها را دوست مى‏دارد، «وَ یُحِبُّونَهُ»؛ آنها هم خدا را دوست دارند.

آیا ما جزو آنهائى هستیم که خدا را دوست دارند؟

 آیا اینکه گاهى اوقات کلماتى مى‏گوئیم که دوست داشتن خدا از آن بر مى‏آید، دلیل براین موضوع هست که ما خدا را دوست داریم؟

حال نکته اینجاست که این افراد که خدا را دوست دارند و خدا هم متقابلا ایشان را دوست دارد کیانند و چطور انسانهایی هستند؟ پاسخ در ادامه آیه هست :

الف - «أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ» در مقابل مؤمنان فروتن هستند. این نشانه، کمال رابطه و پیوند صمیمانه با مؤمنین است و در مقابل این توده مسلمان، هیچ‏گونه نخوت و غرور و هیچ‏گونه توقع زیادى و داعیه بى‏خودى و پوچى در آنها وجود ندارد. خود را در مقابل مؤمنان به خدا فروتن و کوچک مى‏کنند.

ب - «أَعِزَّهٍ عَلَى الْکافِرینَ»؛ در مقابل کافران و دشمنان دین و مخالفان دین و مخالفان قرآن تأثیرناپذیر و سربلند هستند؛ یعنى حصارى از فکر اسلامى در خود پیچیده و کشیده که هیچ نفوذى از آنها نپذیرند.

ج - «یُجاهِدُونَ فى سَبیلِ اللَّهِ»؛ خاصیت دیگرشان این است که بى‏امان و بدون قید و شرط در راه خدا جهاد و مجاهدت مى‏کنند؛ همچنان‏که در آیه هست:

«وَ لا یَخافُونَ لَوْمَهَ لائِمٍ» (این یک قسمت شرح حال بسیاری از عزیزان حزب اللهی واقعی زمان امروز ماست – جدا توجه کنید)  از ملامت هیچ ملامت‏گرى هم نمى‏هراسند و نمى‏ترسند.

 «ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ‏ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ»؛ این فضل و لطف و تفضّل خداست که به هر که خواهد مى‏دهد، «وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»که خدا گشوده دست و داناست.

حالا باید دید اگر ولایت را رعایت کردیم چه مى‏شود ؟ اثرى هم براى ما دارد؟

پس به سه بعد ولایت اشاره شد که عبارتند از :

  • حفظ پیوندهاى داخلى
  • قطع پیوند و وابستگى به قطب‏هاى متضادّ خارجى
  • حفظ ارتباط دائمى و عمیق با قلب پیکر اسلامى و قلب امّت اسلامى- یعنى امام و رهبر

حالا اگر این سه بُعد را رعایت کردیم، چه خواهد شد؟ قرآن در آیه بعد (آیه 56 از سوره مبارکه مائده )جواب مى‏دهد:

«وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ»

کسى که قبول ولایت خدا و رسولش و یا کسانى که ایمان آورده‏اند را بکند و این پیوند را مراعات و حفظ کند، اینها غالب و پیروزمندند و از همه پیروزتر، همین‏ها هستند و این‏ها هستند که بر همه‏ى جناح‏هاى دیگر غلبه خواهند داشت‏.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۰۴
عباس اصلانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی